دستگاه کاهنده فشار و نقش آن در صنایع نفت و گاز

دستگاه کاهنده فشار

دستگاه کاهنده فشار (Pressure Reducing Station) یا رگولاتور با توجه به محل استفاده و نوع استفاده، فشار گاز را به اندازه مورد نیاز کاهش می‌دهد. این دستگاه‌ها در ایستگاه‌ تقلیل فشار گاز نصب می‌گردند. گفتنی است که این دستگاه، یکی از تجهیزات ثابت پالایشگاهی محسوب می‌شود. هنگامی که گاز طبیعی استخراج شد و در پالایشگاه به پالایش رسید؛ وارد مسیر خطوط لوله جهت انتقال می‌شود. این انتقال با فشار 1050 PSI انجام می‌شود. گاز توسط خطوط لوله به نقاط مختلف کشور می‌رود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از دلایل وجود دستگاه کاهنده فشار در ایستگاه تقلیل فشار، برخورداری گاز از فشار بالاست.

گاز موجود در خطوط لوله، حین انتقال در ایستگاه‌های PCS تنظیم می‌شود و طی چند مرحله به فشار 1050 PSI تقلیل پیدا می‌کند. این فشار کار انتقال گاز را سهولت می‌بخشد. این میزان فشار اگر چه برای انتقال کافی است؛ اما برای مصرف مناسب نیست و می‌بایست در ایستگاه‌های CGS به عدد 250 PSI برسد. این میزان فشار جهت ورود گاز به شهر، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها مناسب است. جالب است بدانید که این میزان فشار تنها مناسب ورود گاز به مبادی شهری است و جهت استفاده در خطوط داخل شهر، فشار گاز به کمک ایستگاه‌ تقلیل فشار TBS به 60 PSI تقلیل پیدا می‌کند.

دستگاه کاهنده فشار

دستگاه کاهنده فشار

ایستگاه‌های خطوط انتقال گاز و کاربرد آن‌ها

در ادامه با چند نمونه از ایستگاه‌هایی که در مسیر خطوط انتقال گاز قرار می‌گیرند، آشنا خواهیم شد. بدیهی است که دستگاه کاهنده فشار در این ایستگاه‌ها نصب می‌گردد.

ایستگاه اندازه‎‌گیری فشار گاز

در این ایستگاه، دبی گاز در دما و فشار کاری محیط اندازه گیری می‌شود. در این ایستگاه عمل تقلیل فشار صورت نگرفته و فشار ورودی و خروجی برابر هستند. این ایستگاه تنها دارای کنتور و فیلتر است و از رگولاتور (دستگاه کاهنده فشار)، شات‌آف، و شیر اطمینان برخوردار نیست.

ایستگاه تقلیل فشار گاز

این ایستگاه، اختصاصا به منظور تقلیل فشار گاز در خطوط انتقال مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این ایستگاه حداکثر 2 دستگاه کاهنده فشار نصب شده است. و براساس محل ورود خطوط انتقال، فشار را به اندازه مناسب می‌رساند. در ادامه با 4 نوع از ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز آشنا می‌شویم.

1 ـ ایستگاهCGS  (دروازه ورودی شهر): ایستگاه‌های City Gate Station یکی از محل‌هایی است دستگاه کاهنده فشار یا رگولاتور، فشار گاز را کاهش می‌دهد. در این ایستگاه فشار گاز از 1000 PSI به تقریبا 250 PSI می‌رسد. در ایستگاه CGI از دو رگولاتور استفاده می‌گردد.

2 ـ ایستگاه TBS (حومه شهری): ایستگاه‌های Town Board Station دارای کنتور، شیر، فیلتر و رگولاتور هستند. در این ایستگاه‌ها فشار گاز از 250 PSI به 60 PSI می‌رسد. در ایستگاه TBS تنها یک نوع رگولاتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود این ایستگاه جهت استفاده از گاز طبیعی در خطوط شهری، شبکه داخلی صنایع و واحد‌های مسکونی و تجاری ضروری است.

3 ـ ایستگاه CGS/TBS: این ایستگاه، ترکیبی نام دارد؛ زیرا ترکیبی از دو ایستگاه قبلی است. در این ایستگاه یک رگولاتور اضافه نیز قرار گرفته تا فشار گاز طی 2 مرحله کاهش یابد. با احتساب کلی، در این ایستگاه از 3 دستگاه کاهنده فشار استفاده می‌شود

4 ـ ایستگاه PCS: از این ایستگاه در فواصل منظم خطوط انتقال استفاده می‌شود. وظیفه این ایستگاه کنترل فشار گاز است. گاز طبیعی به واسطه ایستگاه PCS به فشار 1050 PSIدست پیدا می‌کند. این میزان فشار، حرکت گاز در خطوط لوله را آسان می‌نماید.

ایستگاه تقلیل فشار CGS/TBS

ایستگاه تقلیل فشار CGS/TBS

ضرورت‌های استفاده از دستگاه کاهنده فشار در صنعت نفت و گاز

گاز طبیعی با طی کردن مراحل بسیاری به پالایش رسیده و سپس قابل استفاده می‌شود. این گاز‌ها می‌بایست از پالایشگاه‌ها به محل‌های مورد نیاز شامل، شبکه‌های داخلی صنایع و کارخانه‌‎ها، واحدهای مسکونی شهری و واحدهای تجاری منتقل شوند. به منظور انتقال سریع، فشار گاز افزایش پیدا کرده تا به راحتی در خطوط انتقال جریان پیدا کند. اما چنین فشاری در محل‌های مذکور قابل استفاده نیست. این‌جاست که ضرورت استفاده از چنین تجهیزی در ایستگاه‌های تقلیل فشار مشخص می‌شود. دستگاه کاهنده فشار به گاز فرآوری شده صنایع پتروشیمی قابلیت استفاده می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیتماس